Als kind had ik al wat met cijfers. Leren ging mij makkelijk af en een studie bedrijfseconomie was dan ook een logische keuze. Na een paar jaar in de financiële sector werd voor mij echter steeds duidelijker dat die cijfers op zich niet zoveel zeggen maar dat het gaat om het verhaal erachter. Wat betekenen die cijfers nu eigenlijk?

 

 

Ondertussen voelde ik ook steeds meer dat ik niet op mijn plaats was in de financiële sector. Een vreemde eend in de bijt in deze snelle, competitieve en vaak materialistische wereld. Een wereld waarin ik niet mezelf kon zijn.

Na meerdere wake-up calls tijd om een andere weg in te slaan.

Het begin van een intensieve periode van persoonlijke ontwikkeling. Van de slimme meid die op haar toekomst was voorbereid en daarin zichzelf was kwijtgeraakt naar het ontdekken wie ik nu eigenlijk echt ben.

 

Mezelf zijn

 

Wat is nu écht belangrijk voor mij? Wat heb ik nodig om wel mezelf te kunnen zijn? En hoe ziet dat er in de praktijk uit?

Tijdens mijn ondernemersreis werd (en word) ik steeds weer uitgedaagd om dicht bij mezelf te blijven. 

Hoe vaak ik mezelf er niet op betrapt heb dat ik weer mee was gegaan in de verhalen van business coaches of verwachtingen van buitenaf.

Funnels, 6-figure omzet, high-end aanbod, online programma’s, communities, video’s, de juiste manier van marketing etc. Op zich allemaal prima, als het past bij wie jij bent. Maar als het niet past dan gaat het wringen en levert het niet op wat je had verwacht.

Ik kwam er ook achter dat ik zeker niet de enige was die daarmee aan het stoeien was. Het is heel makkelijk om in de waan van de dag en de verwachtingen en verhalen van anderen voorbij te gaan aan waar het jou omgaat.

De andere kant die ik ook zag was de ondernemer die vooral bezig was met mensen helpen en mooie dingen doen én die daarbij het financiële plaatje uit het oog verloor. Ook al is rijk worden niet je grote doel, het verdienen van geld is wel een voorwaarde voor een succesvol bedrijf.

 

Waarde(n)vol ondernemen

 

Na heel wat omzwervingen, letterlijk en figuurlijk, privé en zakelijk, ben ik dan toch weer teruggekomen bij de cijfers. Maar nu wel op mijn manier.

Cijfers niet als doel maar als middel voor ondernemers om een financieel gezond bedrijf neer te zetten. Met als uitgangspunt dat een succesvol bedrijf het bedrijf is waar jij blij van wordt, waar jij werkt met de mensen waar je energie van krijgt en je bedrijf zo ingericht is dat het bij jou past en dat genoeg geld oplevert om te leven op de manier die jij voor ogen hebt.

Van daaruit is waarde(n)vol ondernemen ontstaan. Welke waarde(n) zijn voor jou belangrijk? Welke waarde voeg jij toe? En wat is de waarde die jij wil ontvangen?

 

Judith heeft kennis van cijfers, boekhouden en van ondernemen. Ze snapt dat dat je niet voor jezelf bent begonnen om zoveel mogelijk geld te verdienen. Cijfers zijn voor haar geen doel op zich. En dat is heerlijk samenwerken. Selma & Florien – www.selmaflorien.nl

 

Heb je behoefte aan meer helderheid, verbinding tussen strategie en cijfers, een bedrijf dat past bij jou én dat financieel klopt? Ben je op zoek naar iemand die vanuit het grotere geheel met je mee kan denken en jouw ideeën kan vertalen naar een financieel plan dat past bij jou? 

Dan help ik je graag. 

Hier vind je hoe we kunnen samenwerken.

Of neem contact met me op en dan plannen we een afspraak om te onderzoeken of en hoe ik jou kan helpen. 

 

De foto’s op deze website zijn gemaakt door Laura Elkhuizen