Voor wie

 

Je bedrijf, dat ben jij. Dat is van toepassing op veel van de ondernemers met wie ik werk. Hun kennis, ervaring, creativiteit, energie is wat ze verkopen en waarom klanten voor hen kiezen.

Mijn klanten zijn vaak ook hun bedrijf. In die zin dat je in hun bedrijf terug ziet wat belangrijk is voor hen. Wat hun waarden zijn en waar ze voor staan. Ook als dat niet altijd past in het perfecte ondernemersplaatje.

Het zijn vaak zelfstandig professionals zoals coaches, adviseurs en ontwerpers die de zaken graag op hun manier aanpakken. Soms werken ze samen met een partner in een VOF.

Ze zijn een bedrijf begonnen omdat ze het belangrijk vinden om eigen keuzes te maken over met wie en hoe ze werken en om hun eigen tijd in te kunnen delen. En ze willen graag van betekenis zijn, ze hebben  ideeën over hoe het anders kan en willen met hun bedrijf een positieve bijdrage leveren aan de wereld. Ook al noemen ze zichzelf niet zo, het zijn vaak idealisten.

Geld verdienen is belangrijk én tegelijkertijd niet het voornaamste doel. Zeker zo belangrijk is plezier hebben in wat ze doen, werk dat voldoening oplevert, ruimte voor (persoonlijke) ontwikkeling en een positieve impact hebben.

Mijn klanten zijn vaak snelle denkers met een passie voor persoonlijke én zakelijke ontwikkeling. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat hun bedrijf ook altijd in ontwikkeling is. Waar ze ook vaak tegen aan lopen is dat standaard ondernemerstips en strategieën voor hen niet werken.

Ze beseffen, soms door schade en schande ondervonden, dat cijfers en administratie belangrijk zijn. Dat ze zelf de regie over hun cijfers moeten houden en dat je dit niet volledig kan uitbesteden.

Het zijn mensen die vaak dingen ‘zelluf willen doen’ en zich ondertussen realiseren dat dat niet betekent dat ze alles alleen hoeven te doen. Ze aarzelen niet om hulp in te roepen voor de zaken waar ze minder vanaf weten of waar ze zelf niet uitkomen. Niet omdat ze twijfelen aan zichzelf maar omdat ze weten dat werken vanuit je sterke punten de weg naar een succesvol bedrijf is.

Ze zijn goed in wat ze doen en werken graag samen met anderen die goed zijn in wat zij doen. Betrokkenheid en persoonlijke aandacht vinden zij daarin belangrijk. Ze zijn nieuwsgierig en hebben een brede interesse.

 

 

Dit zijn vragen die ze hebben

 

Als jij jezelf in de omschrijving van mijn klanten herkent, dan herken je wellicht ook onderstaande vragen:

 

Ik heb veel ideeën maar wat is nu handig om te gaan doen?

Met een snel denkend hoofd en veel ideeën is het lastig om focus te vinden en te houden. Die mooie plannen blijven dan vaak ook plannen en dat is zonde!

 

Mijn bedrijf is gegroeid en ik ben het overzicht kwijt.

Als je aan het groeien bent gebeurt er vaak veel in je bedrijf. Het kan dan lastig zijn om nog te zien waar je op moet focussen, welke beslissingen er nu genomen moeten worden en om prioriteiten te bepalen. En nog lastiger om de financiële impact hiervan in beeld te houden.

 

Mijn agenda is vol alleen zie ik dat niet terug op mijn bankrekening. 

Je werkt hard, het gaat lekker en hoe kan het dan dat je dat niet terugziet in je inkomen? Vaak is dit een combinatie van prijzen, uren en structuur. Ben je wel bezig met de juiste dingen, kloppen je prijzen met wat je levert en heb je een goed inzicht in hoeveel tijd je diverse werkzaamheden kosten?

 

Ik word geleefd door mijn bedrijf.

Mijn klanten willen graag hun eigen tijd indelen én mensen helpen én genoeg verdienen. Nee zeggen en keuzes maken is dan ook best lastig. Hoe hou je dan grip op je tijd?

 

Ik heb geen inzicht in hoe ik er financieel voor sta.

Voor veel ondernemers is administratie niet hun hobby. Vaak hebben ze het helemaal uitbesteed of ze doen maar wat. Gevolg is dat ze vaak ook weinig inzicht hebben in hoe ze er nu voor staan en worstelen met vragen als hoeveel salaris ze zichzelf eigenlijk uit kunnen betalen, of ze wel genoeg apart hebben gezet voor de belasting en of hun tarieven wel kloppen.

 

Herken je jezelf in de omschrijving? Zijn het herkenbare vragen? Dan kan ik je allicht verder helpen. Hier lees je meer over de mogelijkheden.

Wil je overleggen? Heb je een vraag? Neem dan gewoon contact met me op.