Voor wie

Je bedrijf, dat ben jij.

 

Dat klinkt misschien een beetje ’too much’. En toch is dat van toepassing op veel van de ondernemers met wie ik werk. Wie zij zijn, hun kennis, ervaring, creativiteit en energie, is wat ze verkopen én waarom klanten voor hen kiezen.

Ze zijn ook vaak hun bedrijf. In de zin dat het voor hen belangrijk is dat ze zichzelf en waar zij voor staan terug zien in hun bedrijf. Oók, of misschien juist wel, als dat niet in het perfecte ondernemersplaatje past.

Het zijn vaak zelfstandig professionals zoals coaches, adviseurs en ontwerpers die de zaken graag op hun manier aanpakken.

Hun bedrijf zijn ze niet begonnen om snel rijk te worden. Wat niet wil zeggen dat ze geld niet belangrijk vinden. Maar plezier hebben in wat ze doen, werk dat voldoening oplevert en ruimte voor (persoonlijke) ontwikkeling vinden ze zeker zo belangrijk. Net als de ruimte om eigen keuzes te maken over met wie en hoe ze werken en hun eigen tijd in te kunnen delen.

Vaak willen ze ook graag van betekenis zijn, hebben ze ideeën over hoe het anders kan en willen ze met hun bedrijf een positieve bijdrage leveren aan de wereld. Ook al noemen ze zichzelf niet zo, het zijn vaak idealisten.

Mijn klanten zijn vaak snelle denkers met een passie voor persoonlijke én zakelijke ontwikkeling. Mensen met veel ideeën en voor wie zichzelf zijn belangrijk is. Daardoor lopen ze er ook vaak tegen aan dat standaard ondernemerstips en strategieën voor hen niet werken.

Kortom, het zijn mensen die vaak dingen ‘zelluf willen doen’ en zich ondertussen realiseren dat dat niet betekent dat ze alles alleen hoeven te doen. Ze aarzelen niet om hulp in te roepen voor de zaken waar ze minder vanaf weten of waar ze zelf niet uitkomen. Niet omdat ze twijfelen aan zichzelf maar omdat ze weten dat werken vanuit je sterke punten de weg naar een succesvol bedrijf is.

 

De redenen waarom klanten bij mij komen zijn verschillend

 

Vaak zijn ze al bij diverse business coaches geweest, werken ze al met een boekhouder en soms een VA. Maar dat heeft nog niet opgeleverd wat ze zoeken.

Voorbeelden van vragen zijn:

Ik heb veel ideeën maar wat is financieel nu handig om te gaan doen?

Met een snel denkend hoofd en veel ideeën is het lastig om focus te vinden en te houden. Laat staan om te kunnen overzien wat dit financieel allemaal betekent. Die mooie plannen blijven dan vaak plannen en dat is zonde!

 

Mijn bedrijf is gegroeid en ik ben het overzicht kwijt.

Als je aan het groeien bent gebeurt er vaak veel in je bedrijf. Het kan dan lastig zijn om nog te zien waar je op moet focussen, welke beslissingen er nu genomen moeten worden en om prioriteiten te bepalen. En nog lastiger om de financiële impact hiervan in beeld te houden.

 

Mijn agenda is vol alleen zie ik dat niet terug op mijn bankrekening. 

Je werkt hard, het gaat lekker en hoe kan het dan dat je dat niet terugziet in je inkomen? Vaak is dit een combinatie van prijzen, uren en structuur. Ben je wel bezig met de juiste dingen, kloppen je prijzen met wat je levert en heb je een goed inzicht in hoeveel tijd je diverse werkzaamheden kosten?

 

Ik word geleefd door mijn bedrijf.

Mijn klanten willen graag hun eigen tijd indelen én mensen helpen én genoeg verdienen. Minder werken betekent ook minder geld (denken ze) en nee zeggen en keuzes maken is dan ook best lastig. Hoe hou je dan grip op je tijd?

 

Ik heb geen inzicht in hoe ik er financieel voor sta.

Voor veel ondernemers is administratie niet hun hobby. Vaak hebben ze het helemaal uitbesteed of ze doen maar wat. Gevolg is dat ze vaak ook weinig inzicht hebben in hoe ze er nu voor staan en worstelen met vragen als hoeveel salaris ze zichzelf eigenlijk uit kunnen betalen, of ze wel genoeg apart hebben gezet voor de belasting en of hun tarieven wel kloppen.

 

Loop jij met soortgelijke vragen? Herken je jezelf in de omschrijving van mijn klanten? Dan kan ik je allicht verder helpen. Hier lees je meer over de mogelijkheden.

Of plan hier een kennismakingsgesprek zodat we samen kunnen verkennen wat de mogelijkheden zijn en of er een match is.