Is €1000 veel of weinig?
Voor een student op een krap budget is het heel veel geld, wanneer je elke maand een salaris van 5 cijfers gestort krijgt niet iets om wakker van te liggen. Voor een auto is het weinig, voor een nieuwe broek is het veel geld. Voor een parttime ondernemer is het een mooi extra maandinkomen, voor een kostwinner met kinderen is het veel te weinig.
Een cijfer op zich zegt niks. Net als willekeurige letters of woorden. Pas in een context krijgen ze betekenis.
Elk cijfer heeft een verhaal
Elke ontvangst zegt iets over de waarde die je hebt geleverd, de klant met wie je hebt gewerkt, de tijd die je geïnvesteerd hebt. Elke uitgave iets over de waarde die je ontvangen hebt, de spullen die je gekocht hebt, de ervaring en kennis die je hebt opgedaan.
Die grote opdracht waar je op leeg liep. Die leuke klant waar je met veel plezier voor gewerkt hebt. Dat inspirerende event waar je bent geweest. Het besef dat er niet genoeg geld is om te investeren. Of juist de trots dat er meer binnen is gekomen dan je had gedacht.
De cijfers van jouw bedrijf vertellen het verhaal van jouw bedrijf. Niet alleen waar je financieel staat maar ook wat jij belangrijk vindt. Waar jij je tijd en energie in steekt, waar jij als ondernemer voor staat en welke impact je wil hebben. Als het goed is.
Weet jij welk verhaal jouw cijfers vertellen?
Te vaak zie ik dat ondernemers geen idee hebben van hun cijfers. Misschien nog wel van hun omzet en wat er overblijft, maar niet welk verhaal hun cijfers vertellen. Of hun cijfers inderdaad laten zien wat zij belangrijk vinden.
Je werkt allicht hard en toch laten je cijfers zien dat er weinig overblijft aan het eind van de maand. Je zou graag duurzaam willen investeren maar je uitgaven laten zien dat dat niet gebeurt. Er komt geld binnen maar het kost je veel energie en je twijfelt of je wel die impact maakt die je wil maken.
Als je het verhaal van je cijfers niet begrijpt weet je niet aan welke knoppen je moet draaien om zaken te veranderen. Welke keuzes je kan maken in je bedrijf en wat de gevolgen daarvan zijn.
Jouw cijfers vertellen wat er werkelijk gebeurt in je bedrijf. En door dat verhaal te kennen kun je bijsturen en ervoor zorgen dat dit klopt met het verhaal dat jij wilt vertellen.
Welk verhaal vertellen jouw cijfers?