‘Als ik maar genoeg verdien om van te kunnen leven’

‘Ik heb niet zoveel nodig’

‘Ik hoef er niet rijk van te worden’

Komen deze uitspraken je bekend voor? Dan is de kans groot dat je een ‘bewuste’ ondernemer bent. Een ondernemer die in de eerste plaats mensen wil helpen en de wereld mooier wil maken. Misschien ben je coach, een sociale ondernemer of hou je je bezig met milieuvraagstukken.

Het is niet jouw droom om in een villa te wonen en in een dure auto te rijden. Geld is niet jouw voornaamste drijfveer.

 

Je hebt alleen wel een bedrijf. En dat wil zeggen dat omzet én winst wel belangrijk zijn.

 

Een bedrijf kan alleen succesvol zijn wanneer er meer binnen komt dan eruit gaat, zo simpel is het. Als dat niet zo is dan valt na een aantal jaar je bedrijf om. En welke impact kun je dan nog hebben? Een bedrijf dat goed draait kan investeren en projecten ondersteunen die geld kosten. Alleen wanneer je genoeg winst maakt kun je jouw droom waarmaken.

En dat geldt net zozeer voor je privé situatie. Ook al hoef je niet rijk te worden, wanneer jij je huur of hypotheek niet kan betalen, aan het eind van de maand niet genoeg geld hebt voor je boodschappen en geen buffer hebt om een kapotte wasmachine te vervangen, kom je op een gegeven moment in de problemen. En wat dan?

Een (minimum)bedrag om van te leven is noodzakelijk. En, eerlijk is eerlijk, veel mensen vinden het ook fijn om een keertje op vakantie te kunnen, een dagje weg te gaan met de kinderen of iets te kopen of te doen gewoon omdat je er blij van wordt of een ander er weer mee helpt.

 

Dus ook wanneer je alleen maar ‘genoeg’ hoeft te verdienen zal je naar de financiële kant van je bedrijf moeten kijken. Want wat is genoeg?

 

Hoeveel inkomen heb je nodig om van te kunnen leven? Hoeveel kosten maak je zakelijk? Welke producten/diensten verkoop je tegen welke prijzen? Welke ambities heb je voor je bedrijf en hoeveel geld heb je daarvoor nodig? En wat betekent dat allemaal voor je omzet en planning?

 

Pas wanneer je dat helder hebt kun je zeggen wanneer genoeg, genoeg is.

 

Wat is voor jou en jouw bedrijf genoeg?